Nasteri
Cum înregistrez actul de naștere al copilului?
Actul de naştere se înregistrează la serviciul public local pentru evidenţa persoanelor sau la primăria unității administrativ-teritoriale în a cărei rază a avut loc naşterea.
Pentru naşterile suvenite pe raza teritorială a comunei Apahida, înregistrarea naşterii se face la sediul Primăriei – Compartimentul Stare Civilă, str. Libertății nr.122 – casa de căsătorii.
Certificatul de naștere se eliberează în ziua depunerii/înregistrării.
Termenul pentru declararea și înregistrarea nașterii:
- 30 zile de la data naşterii, pentru copilul născut viu şi aflat în viată;
- 3 zile de la data naşterii, pentru copilul născut mort;
- 24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 zile;
- 30 de zile pentru copilul găsit sau părăsit de mamă în maternitate/unităţi sanitare.
În termenele prevăzute se cuprinde atât ziua naşterii, respectiv a găsirii, cât şi ziua în care se face declarația.
Când declarația naşterii a fost făcută după expirarea termenelor prevăzute, după expirarea celor 30 de zile, înregistrarea naşterii copilului se face cu aprobarea primarului şi cu avizul conform al serviciului public judeţean pentru evidenţa persoanelor, în cazul judeţului Cluj- Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj.
Ce documente sunt necesare pentru înregistrarea naşterii?
a) Când părinţii sunt căsătoriţi:
- certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular – tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului (se obţine pe loc la maternitate);
- certificatul de căsătorie al părinţilor copilului (original);
- actele de identitate privind părinţii, aflate în termen de valabilitate, (buletinul/ cartea de identitate/ cartea provizorie de identitate). În situaţia în care declararea naşterii nu e făcută de mamă sau tată, este necesar actul de identitate al declarantului. (original);
- dacă părinții sunt căsătoriti, dar poartă nume de familie diferit, se solicită declarația scrisă, semnată de ambii părinti, în față ofițerului de stare civilă care înregistrează nașterea sau a notarului public, cu privire la numele de familie pe care îl va dobândi copilul;
- dacă părinții au domicilii diferite, se solicită declarația cu privire domiciliul copilului, semnată de parintele care declara nasterea, în față ofițerului de stare civilă care înregistrează nașterea.
b) Când părinţii nu sunt căsătoriţi:
- certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular – tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului (se obţine pe loc de la maternitate);
- certificatul de naştere al mamei; (original)
- certificatul de naştere al tatalui; (original)
• actul de identitate al mamei, aflat în termen de valabilitate, (buletinul/ carte de identitate/ cartea provizorie de identitate) (original)
• actul de identitate al tatălui, aflat în termen de valabilitate, (buletinul/ carte de identitate/ cartea provizorie de identitate), dacă recunoaşte copilul; (original)
• Dacă părintii nu sunt căsătoriti şi tatăl copilului îl recunoaşte, se anexează declaratia de recunoaştere a copilului dată exclusiv în fata ofiterului de stare civilă care înregistrează naşterea, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimtământul mamei, dat de asemenea, exclusiv în fața ofiterului de stare civilă care înregistrează naşterea.
c) Când părinţii sunt cetăţeni străini:
- certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular – tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului (se obţine de la maternitate);
- actul de identitate, aflat în termen de valabilitate, (carte de identitate/ carte de rezidenţă pentru membrii familiei/ permis de şedere/ certificat de înregistrare a cetăţeanului U.E. ori Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiene – se prezintă împreună, după caz) al ambilor părinţi;
- paşaportul părintelui cetăţean străin/ părinţilor cetăţeni străini sau apatrizi;
- certificatul de căsătorie al părinţilor copilului (dacă este cazul) eliberat de autorităţile din:
– România,
– străinătate (simplu/ cu apostille/ supralegalizat) tradus şi legalizat - declaraţie dată in fața ofiterului de stare civilă, cu ajutorul unui traducător autorizat, făcută de ambilor părinţi – de recunoaştere a paternităţii şi purtare a numelui – (când părinţii copilului, cetăţean/ cetăţeni străini nu sunt căsătoriţi).
În situaţia în care declarantul este cetăţean străin necunoscător al limbii române, la depunerea documentelor necesare înregistrării naşterii se va folosi interpret autorizat.
Duplicatul după certificatul de naștere se eliberează persoanelor îndreptăţite, odată cu întocmirea actului de naștere în sistemul informatic integrat pentru acte de stare civilă sau ulterior pe baza cererii depuse de titular sau alte persoane îndreptăţite de către serviciul public local de evidenţă a persoanelor sau primăria la care s-a întocmit actul saucea de domiciliu a solicitantului.
Persoanele care au domiciliul în alte localităţi din România decât cele în care sunt păstrate registrele de stare civilă şi nu se pot deplasa personal pentru a obţine certificatele de stare civilă pot depune cererea la primăria în raza căreia îşi au domiciliul ori reşedinţa, indicând primăria unde se găseşte actul respectiv şi datele de stare civilă, pentru identificarea acestuia.
Cererile pentru eliberarea certificatelor de naștere – duplicat se depun la sediul Primăriei Apahida – Compartimentul Stare Civilă- str. Libertății nr.122 – casa de căsătorii.
Termenul de eliberare a certificatului este de 30 zile.
Cui i se eliberează duplicatul?
- certificatul de naștere se eliberează numai titularului actului, sau persoanei mandatate pe baza unei procuri notariale speciale;
- pentru minori, care nu au acte de identitate, precum și pentru cei puși sub interdicție, certificatul de naștere se eliberează în nume propriu, dar asistat de părinte sau reprezentantul legal
- Minorii peste 14 ani deținători a unui act de identitate, primesc certificatul de naștere în nume propriu
Documente necesare
- cerere tip;
- actul de identitate (buletin, carte de identitate, adeverință de identitate provizorie pentru cetățenii români cu domiciliul în țară);
- pașaportul-pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate sau cetățenii străini ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în țară; cetățenii care nu au acte de identitate vor fi îndrumați mai întâi să solicite eliberarea actului de identitate la Serviciul de evidență a persoanelor de domiciliu sau Serviciul pașapoarte.
În situația în care se solicită noul tip de certificat de stare civilă, este necesar să se predea vechiul certificat în vederea anulării.
În cazul în care au intervenit modificări în statutul civil al titularului actului de pe care se solicită certificat și nu există concordant între actul de identitate și evidențele de stare civilă, mai întâi se vor actualiza mențiunile aferente modificării intervenite.
NOTĂ: În cazul în care nu se prezintă vechiul certificat, pierderea sau deteriorarea se sancționează contravențional cu amendă între 100-200 lei.
Documente necesare pentru eliberarea pe bază de procură
- buletinul de identitate / cartea de identitate al celui mandatat (împuternicit);
- procura specială.
PROCURA poate fi întocmită la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din țara în care mandantele își are domiciliul, reședința, ori se află temporar.
PROCURA se mai poate întocmi și la un notar din țara respectivă, în acest caz este necesar să fie aplicată Apostila conform Convenției de la Haga din 1961, sau supralegalizată. După caz,
PROCURA va cuprinde în mod obligatoriu următoarele elemente:
– Numele, prenumele și domiciliul celui care mandatează;
– Numele, prenumele și domiciliul celui care este mandatat;
– obiectul mandatului care trebuie să fie special (să se arate actul de stare civilă care urmează a fi obținut de mandatar, precizarea unor date suplimentare cu privire la locul și data încheierii actului respectiv).
– procura în original dacă este dată la notar în străinătate trebuie să conțină apostila conform convenției de la Haga, sau să fie supralegalizată, după caz;
– traducere în limba română autentificată de un notar public.
Primăria Comunei Apahida
Str. Libertății nr. 122 • Apahida, jud. Cluj
Telefoane centrală: 0264 231777 • 0264 231322 • 0264 231948
Fax: 0264 231475
Email: apahida_cj@primaria-apahida.ro
Cont unic amenzi
RO43TREZ21A470400XXXX
Sume incasate pentru bugetul local in contul unic, in curs de distribuire.(cf. legii 203/2018)