Procedura de codificarea avertizarilor si alertelor hidrologice care se emit in cazul producerii de fenomene hidrologice periculoase la scara nationala sau regional

In situatiile in care sunt prognozate depasiri ale cotelor de aparare pe Dunare si rauri interioare, precum si scurgeri importante pe versanti, torenti, vai nepermanente, paraie, Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor emite avertizare hidrologica sau alerta hidrologica, dupa caz, in care se prezinta succint fenomenul, intensitatea, efectele posibile, zonele care pot fi afectate, momentul probabil al inceperii acestuia si durata, cu indicarea probabilitatii de producere a fenomenelor periculoase.

Avertizarea hidrologica se emite atunci cand se prevede posibilitatea depasirii cotelor de aparare sau posibilitatea producerii altor fenomene hidrologice periculoase (scurgeri importante pe versanti, torenti, vai nepermanente, paraie), pe baza prognozelor meteorologice.

Alerta hidrologica se emite atunci cand se prevede depasirea iminenta a cotelor de aparare si/sau producerea altor fenomene hidrologice periculoase (scurgeri importante pe versanti, torenti, vai nepermanente, paraie), pe baza prognozelor meteorologice si a starii raurilor.

Pentru marcarea intensitatii fenomenului de producere de viituri corespunzator unui areal sau unui sector de rau se vor folosi urmatoarele coduri de culori:

  • GALBEN: risc de viituri sau cresteri rapide ale nivelului apei, neconducand la pagube semnificative, dar care necesita o vigilenta sporita in cazul desfasurarii unor activitati sezoniere si/sau expuse la inundatii;

  • PORTOCALIU: risc de viituri generatoare de revarsari importante, susceptibile de a avea impact semnificativ asupra vietii colectivitatilor si sigurantei bunurilor si persoanelor;

  • ROsU: risc de viituri majore. Amenintare directa si generalizata asupra sigurantei persoanelor si bunurilor.

Stabilirea pragurilor de aparare dupa cum urmeaza:

GALBEN: corespunde situatiei de atentie:

Situatia de atentie are semnificatia unei situatii deosebite si nu reprezinta neaparat un pericol. Consecintele intrarii in situatia de atentie sunt:

– indesirea observatiilor si masuratorilor care se fac pentru urmarirea fenomenului si pentru prognoza evolutiei sale;

– verificarea constructiilor cu rol de aparare si urmarirea asigurarii conditiilor de scurgere a apelor mari; informarea despre posibilitatea producerii unei poluari accidentale.

PORTOCALIU: corespunde situatiei de inundatie:

Situatia de alarma este caracterizata printr-o evolutie a fenomenelor in directia in care poate conduce la un anume pericol (de exemplu: cresterea in continuare a nivelurilor pe cursul de apa, cresterea debitelor infiltrate prin constructiile hidrotehnice de retentie si a antrenarii de materiale din corpul acestora, cresterea intensitatii precipitatiilor sau a vitezei vantului, poluari accidentale confirmate care necesita interventii si altele). Declansarea starii de alarma conduce la intrarea in situatia operativa a comitetelor pentru situatii de urgenta. Activitatile desfasurate sunt atat activitati menite sa stapaneasca fenomenul, cat si activitati pregatitoare pentru eventualitatea declansarii situatiei de pericol.

ROsU: corespunde situatiei de pericol:

Situatia de pericol este declansata in momentul in care pericolul devine iminent si este necesara luarea unor masuri exceptionale pentru limitarea efectelor inundatiilor (evacuarea populatiei, a animalelor, a unor bunuri materiale, masuri deosebite in exploatarea constructiilor hidrotehnice cu rol de aparare impotriva inundatiilor, restrictii de circulatie pe unele drumuri si poduri, precum si pe caile navigabile), precum si pentru combaterea poluarilor accidentale cu efecte grave asupra ecosistemului (modificarea parametrilor de calitate a apei, distrugerea faunei si ihtiofaunei, a mediului inconjurator si altele, sau care depasesc teritoriul de competenta).

Marimile caracteristice de aparare impotriva inundatiilor sunt:

– marimi zonale de avertizare, stabilite la statiile hidrometrice si la posturile pluviometrice situate in amonte de obiectivele periclitate, dupa caz, pentru precipitatii, niveluri sau debite;

– marimi locale de aparare, stabilite in apropierea obiectivelor, sub forma de niveluri sau debite.

Marimile caracteristice de aparare definite mai sus in caz de inundatii, sunt:

Pentru zonele indiguite ale cursurilor de apa:

– cota fazei I de aparare – atunci cand nivelul apei ajunge la piciorul taluzului exterior al digului pe o treime din lungimea acestuia;

– cota fazei a II-a de aparare – atunci cand nivelul apei ajunge la jumatatea inaltimii dintre cota fazei I si cea a fazei a III-a de aparare;

– cota fazei a III-a de aparare – atunci cand nivelul apei ajunge la 0,5 – 1,5 m sub cota nivelurilor apelor maxime cunoscute sau sub cota nivelului maxim pentru care s-a dimensionat digul respectiv sau la depasirea unui punct critic.

Pentru zonele neindiguite ale cursurilor de apa:

– cota de atentie – nivelul la care pericolul de inundare este posibil dupa un interval de timp relativ scurt, in care se pot organiza actiunile de aparare sau de evacuare;

– cota de inundatie – nivelul la care incepe inundarea primului obiectiv;

– cota de pericol – nivelul la care sunt necesare masuri deosebite de evacuare a oamenilor si bunurilor, restrictii la folosirea podurilor si cailor rutiere, precum si luarea unor masuri deosebite in exploatarea constructiilor hidrotehnice.

Comitetele locale, agentii economici care au obiective ce pot fi afectate de inundatii si fenomene meteorologice periculoase, detinatorii de lucrari hidrotehnice, precum si utilizatorii de apa potentiali poluatori au obligatia de a organiza si asigura apararea acestor obiective cu forte si mijloace proprii, prevazute din timp in planurile de aparare, adaptate la conditiile concrete care pot aparea.

Persoanele prevazute mai sus au obligatia sa constituie formatii de interventie nominalizate, inzestrate cu mijloace si materiale de interventie potrivit Normativului-cadru de dotare cu mijloace si materiale de aparare impotriva inundatiilor, gheturilor si combaterea poluarilor accidentale.

Close Search Window