Unde se înregistrează decesul?

Actul de deces se întocmeşte la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau la primăria unităţii administrativ-teritoriale (municipiu, oraş sau comună), în a cărei rază teritorială s-a produs decesul, pe baza declaraţiei verbale făcute de către membrii familiei decedatului, iar în lipsa acestora de către colocatari, vecini, administratorul imobilului, medicul sau alt cadru din unitatea sanitară unde s-a produs decesul.

În cât timp se declară la starea civilă decesul?

Termenul de declarare a decesului este de 3 zile calendaristice de la încetarea din viață a persoanei, iar în situația decesului intervenit prin sinucidere, accident sau alte cauze violente, precum și în cazul găsirii unui cadavru termenul de 3 zile pentru declararea decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului.

Termenul se socoteşte de la momentul încetării din viaţă a persoanei, în care se cuprinde atât ziua în care s-a produs decesul, cât şi ziua în care se face declaraţia.

Dacă decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenele legale, sau se datorează unor cauze violente, întocmirea actului de deces se face numai cu aprobarea parchetului (procuraturii).

 

Cine poate obţine certificatul de deces?

Certificatul de deces se eliberează:

  • membrilor familiei;
  • altor persoane îndreptăţite;
  • persoanei împuternicite de către un membru al familiei / persoana îndreptăţită prin procură specială, autentificată de notar;
  • avocatului împuternicit de către un membru al familiei / persoana îndreptăţită prin procură avocaţială.

 

Ofiţerul de stare civilă eliberează pe seama decedatului:
– certificatul de deces;
– adeverinţa de înhumare.


Acte necesare

Înregistrarea decesului produs pe raza Comunei Apahida

  • certificatul medical constatator al decesului, întocmit şi semnat de medicul sau cadrul mediu sanitar care a făcut constatarea în care trebuie consemnată cauza decesului;
  • actul de identitate al celui decedat (în original);
  • livretul militar sau adeverinţa de recrutare, după caz, pentru persoanele supuse obligaţiilor militare;
  • certificatul de naştere, căsătorie al decedatului (în original);
  • actul de identitate al declarantului (buletin de identitate / carte de identitate / carte de identitate provizorie, în original).
  • dovada eliberată de poliţie sau parchet (procuratură) din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces – în cazul în care decesul se datorează unei cauze violente, accident, sinucidere;


Obţinerea adeverinţei de înhumare pentru persoana decedată în străinătate, care va fi înmormântată în Comuna Apahida, județul Cluj

Înhumarea cadavrului unui cetăţean român ori de origine română, al cărui deces s-a produs în străinătate, se face pe baza adeverinţei eliberate de ofiţerul stării civile de la primăria localităţii în care urmează să se facă înmormântarea.


Acte necesare:
– cererea scrisă a persoanei interesate;
– certificatul / extrasul de deces emis în străinătate, apostilat sau supralegalizat;
– traducerea legalizată a acestui certificat/ extras;
– certificate de stare civilă (naştere / căsătorie) şi actul de identitate privind persoana decedată (fotocopii).

Close Search Window